×
امروز پنجشنبه, 01 آذر,1403 - Thursday, 21 November,2024
پنجشنبه, 30 فروردین,1403

اتاق بازرگانی سنندج به صورت مداوم پیگیر مسائل مرزهای استان است؛

مشکلات باشماق دستور کار کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل و نقل

سایز متن

کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی سنندج به منظور بررسی مسائل و مشکلات مرز بین‌المللی باشماق مریوان بیست و هفتم فروردین ماه جاری اقدام به برگزاری پیش نشستی با حضور مدیرکل، مسئول حراست و معاون گمرک باشماق، نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج و جمعی از فعالین حوزه‌های مختلف تجاری در محل دفتر مدیرکل باشماق کرد.

کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی سنندج به منظور بررسی مسائل و مشکلات مرز بین‌المللی باشماق مریوان بیست و هفتم فروردین ماه جاری اقدام به برگزاری پیش نشستی با حضور مدیرکل، مسئول حراست و معاون گمرک باشماق، نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج و جمعی از فعالین حوزه‌های مختلف تجاری در محل دفتر مدیرکل باشماق کرد.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت،امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی سنندج در خصوص اهداف این جلسه اظهار کرد: اعضای حاضر در این نشست ضمن بیان دیدگاه‌های خود به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل و مشکلات موجود در باشماق پرداختند.

بختیار مرادی ضمن اشاره به موارد مطرح شده در این نشست خاطرنشان کرد: کمیسیون تسهیل تجارت سعی دارد با واقع‌نگری و به دور از حبّ و بغض به احصای مسائل با هدف حل آنها بپردازد لذا مورادی با اهمیت و همه‌گیری بیشتر نظیر ساعت ورود کامیون‌های صادراتی، ترانزیتی و تانکر‌ها از پارکینگ به داخل مرز، تداخل مسیر کامیون‌ها از مسیر تیر پارک‌ها تا ورودی مرز، نبود فضای کافی تخلیه و بارگیری، ضرورت ایجاد باسکول جدید، طرح فول باک، جابجائی 2 عدد از دیوار های پیش ساخته به منظور ایجاد لاین جدید خروجی تاکرها و وجود چاله‌های عمیق در داخل محوطه و مشکلات رانندگان در مسیر از جمله موراد مطرح شده در این جلسه بودند.

وی ادامه داد: موضوعات و مشکلات دیگری همچون نوبت دهی و ایجاد نظم در تردد و پارک تانکر‌ها در تیر پارک‌ها، تعیین تکلیف محوطه ترانشیپ منت، نیاز به ساماندهی وضعیت انبارهای عمومی، نبود سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی به میزان لازم، مشکلات پارکینگ هنگ مرزی، ساعت ورود کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی از تیر پارک‌ها که از ساعت 6 صبح تا 2 بعد ظهر است و بعد از آن هیچ کامیون صادراتی و ترانزیتی خارج نمی‌شود و از ساعت 2 به بعد اجازه خروج تانکر از تیر پارک ها به سمت گمرک داده می‌شود نیز در ادامه جلسه مطرح شدند.

بختیار مرادی در خصوص مصوبات جلسه هم گفت: در این جلسه مصوب شد مسئول تیر پارک ها روزانه 3 نفر پرسنل را در طول مسیر تیر پارک تا ورودی مرز به منظور برقراری نظم و عدم تداخل وسایل نقلیه در مسیر یکدیگر تعیین کند همچنین پیگیری ایجاد کانکس یا اتاقی برای گذرنامه جهت ثبت پاسپورت رانندگان در مکانی مناسب در نقطه صفر مرزی  و  طرح تملک زمین‌های کنار محوطه مرز و از دیگر مسائلی بود که در  این جلسه مطرح شد که این موارد در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی در استان توسط گمرک و اتاق بازرگانی نیز طرح شده بود.

 

همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این جلسه با اشاره به نقش تجارت در توسعه، گفت: تمام ارکان توسعه یک کشور وابسته به تجارت است زیرا کل روال تولید کالا و خدمات از این طریق امکان پذیر است و تجارت هم وابسته به نحوه مدیریت مرزهای آبی، هوایی و زمینی بوده و روند توسعه به نسبت ضعف و قوت در این حوزه از مزایای تجارت بهره‌مند می‌شود.

محمد هلاکو افزود: تمام کشورهای دنیا در تلاشند با استفاده از روش های نوین بازرگانی خارجی بازار کشورهای هدف را تبدیل به مکانی برای فروش تولیدات خود کنند بر این اساس یکی از مکانیزم های آنها برای رسیدن به هدف حمایت کامل و بی دریغ از فعالان اقتصادی است اما در کشور ما متولیان توسعه اقتصادی این حوزه را تنها عرصه ای برای تامین درآمد خزانه کشور می دانند و همواره در تلاشند تا با انواع ضوابط و مقررات خود ساخته و خلق الساعه تجار را در منگنه قرار دهند.

وی در پایان خواستار توجه بیشتر دولت به استان‌‌های مرزی به ویژه مرزهای رسمی و بین‌المللی غرب کشور شد و گفت: باشماق، سیرانبند و دیگرمرزهای کردستان حجم بالایی از کالاهای مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند و بی‌توجهی به این مرزها دور از انصاف است.

برچسب ها :
خبر
پنجشنبه, 30 فروردین,1403
کد خبر :
6327
تاریخ انتشار :
پنجشنبه, 30 فروردین,1403
تعداد مشاهده :
77
زمان تقریبی مطالعه :
۵ دقیقه
دسته اخبار : تجارت بازرگانی

تصاویر این خبر


سایر مطالب


رویدادها

جدیدترین اخبار و رویدادهای دنیای اقتصاد

سامانه جامع آموزش
سامانه ایمیل اتاق
سامانه نشریات
سامانه رادیو مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ما