×
امروز پنجشنبه, 01 آذر,1403 - Thursday, 21 November,2024
پنجشنبه, 13 مرداد,1401

ادعای بالا بودن کرایه حمل و نقل کالا در کردستان در مدار اصرار و انکار

هزینه حمل و نقل کالا در کردستان به نسبت سایر استانها بالاست

سایز متن

کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با دستور کار بررسی مسائل و مشکلات صاحبان صنایع و تولید کنندگان در خصوص بالا بودن هزینه های حمل و نقل در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد.

ادعای بالا بودن کرایه حمل و نقل کالا در کردستان در مدار اصرار و انکار

کارگروه کارشناسی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با دستور کار بررسی مسائل و مشکلات صاحبان صنایع و تولید کنندگان در خصوص بالا بودن هزینه های حمل و نقل در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد.

هزینه حمل  و نقل کالا در کردستان به نسبت سایر استانها بالاست

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به بالا بودن هزینه حمل و نقل کالا در کردستان گفت: با توجه به بررسی­های به عمل آمده هزینه حمل  و نقل کالا در کردستان به نسبت سایر استانها بالاست و این امر موجب افزایش هزینه تمام شده کالا و نارضایتی تولید کنندگان شده است زیرا بازار کالای سایر استانها را بر کالای کردستان ترجیح می دهند.

عطااله جویا افزود: از ادارات مرتبط و انجمن صنفی شرکت­های حمل و نقل و انجمن صنفی رانندگان استان خواستاریم تا به این موضوع رسیدگی کنند تا صاحبان صنایع و تولیدکنندگان  بار ناچار به استفاده از کامیون سایر استانها نشوند.

سند اثبات ادعای ما مقایسه بارنامه کردستان با بارنامه سایر استانهاست

مدیرعامل شرکت کارتن گستر زاگرس کردستان با انتقاد از عدم رسیدگی به شکایات تولید کنندگان گفت: بیش از یکسال است که از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل سازمان صمت پیگیر رسیدگی به موضوع بالا بودن کرایه حمل و نقل هستم اما تا کنون موفق به اخذ نتیجه نشده ایم.

اسعد فتاحی در ادامه اظهار کرد: برخی از شرکتهای حمل و نقل و معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان منکر بالا بودن کرایه حمل به نسبت سایر استانها هستند اما ما اسناد مربوط به بارنامه استانهای همجوار را داریم و آن را به عنوان سند اثبات ادعا ارائه میکنیم، این نکته جالب است که نرخ کرایه از سنندج به تهران بسیار بیشتر از کرایه تهران به سنندج می باشد در حالی که طول مسیر و کامیون یکی است.

وی تصریح کرد: ما می توانیم خودمان کامیون کرایه کنیم اما این را نوعی تعرض به حقوق کامیون داران استان می دانیم و توقع داریم تا این افراد هم ما را مراعات کنند.

فتاحی اذعان کرد: ما هم قبول داریم که هزینه نگهداری ناوگان حمل و نقل بالاست اما نباید همه این هزینه ها را بر ما تحمیل کنند.

واحدهای تولیدی توان پرداخت هزینه بالای حمل و نقل کالا را ندارند

مدیر عامل شرکت سقزسازی کردستان با تاکید بر ضرورت همسان سازی کرایه حمل و نقل کالا گفت: واحدهای تولیدی به علت بار سنگین تحریم و قوانین بانکی و مالیاتی متحمل زیان شده و تنها با هدف جلوگیری از تعطیلی کارخانه، بیکار شدن نیروی کار و امید به آینده فعالیت میکنند بر این اساس توان پرداخت هزینه بالای حمل و نقل کالا را ندارند.

محمد نجیب شریفی افزود: بالا بودن تعرفه حمل کالا در کردستان به نسبت سایر استانها توجیه ندارد زیرا هر کجای ایران را نگاه کنی کرایه بر اساس «تن - کیلومتر» است و نمیتوان کردستان را یک واحد خاص تصور کرد.

وی خاطر نشان کرد: بالا بودن کرایه حمل سبب افزایش قیمت کالای کردستان شده و به همین دلیل توان رقابت و  بازار را از دست می دهیم.

تفاوت قیمت تا حدی است که ما از مشتری می خواهیم تا خود کامیون بفرستند

مدیر عامل شرکت بسپارگستر ژین یاران با تاکید بر الزام به تغییر تعرفه کرایه حمل و نقل کالا گفت: رانندگان عامل اصلی بالا بودن کرایه را اقدامات شرکتهای حمل و نقل و اخذ حق کمیسیون بالا معرفی می کنند که مسئولیت برخورد با این موارد بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است و از آنها می خواهیم تا به این مورد رسیدگی کنند.

سید عبدالله قریشی افزود: تفاوت قیمت تا حدی است که ما از مشتری می خواهیم تا خود کامیون بفرستند زیرا این طور ارزان تر برایشان تمام می شود.

توان واحدهای تولیدی هم محدود است و مشکلات خاص خود را دارند

مدیر عامل شرکت لبن دوش غرب با تاکید بر ضرورت حل مشکل بالا بودن تعرفه کرایه حمل و نقل کالا گفت: ما هم مشکلات دارندگان کامیون و رانندگان را درک می کنیم اما توقع نداریم که این قشر همه مشکلات خود را از طریق افزایش کرایه حل کند زیرا توان واحدهای تولیدی هم محدود است و مشکلات خاص خود را دارند.

خسرو شجاعی افزود: امسال باری از بندر امام با 5/8 میلیون تومان برای ما ارسال شده اما همان وزن را با 5/7 میلیون تومان از دهگلان به باشماق برده اند، این در حالی است که فاصله مسافت از بندر امام تا دهگلان چندین برابر مسافت دهگلان تا باشماق است.

وی تصریح کرد: ما بیشترین توقع اصلاح امور و برخورد با تخلفات را از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده­ای استان را داریم زیرا این نهاد متولی اصلی حمل و نقل است.

مقصر اصلی دولت است

رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل سنندج ضمن رد ادعای رانندگان در مقصر جلوه دادن شرکتهای حمل و نقل گفت: اخذ کمیسیون بر اساس تعرفه خاص بوده و هیچ کس حق اخذ هزینه اضافه را ندارد.

محمد صدیق رحیمی اعلام کرد: موارد مستند را به ما گزارش کنید تا فوری رسیدگی کرده و جواب را به شاکی اعلام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مقصر اصلی دولت است زیرا همه حمایتهای قبلی از کامیون داران را قطع نموده و بار سنگینی از گرانی را بر دوش آنها گذاشته است.

ما تعرفه تصویبی دولت را کاملا اجرا می کنیم

رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان سنندج با اشاره به مشکلات رانندگان گفت: ما هم مشکلات زیادی داریم اما کسی حاضر نیست این موارد را حل کند.

مسعود احمدی افزود: در زمانی که تخلفی روی دهد چندین نهاد برای مجازات راننده حاضر می شوند اما در زمان نیاز به حمایت همه خود را مبرا از مسئولیت می دانند.

وی اظهار کرد: ما تعرفه تصویبی دولت را کاملا اجرا می کنیم.

کردستان کمترین نرخ حمل کالا را به نسبت میانگین کشوری دارد

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای  استان کردستان ضمن رد بسیاری از ادعای سخنرانان گفت: مشکلات موجود سبب مظلومیت رانندگان و شرکتهای حمل و نقل کردستان شده است و کسی هم نیست تا به داد این افراد برسد، از سال 1397 شاخصهای تعرفه کرایه حمل کالا تعریف شده و هر ساله اعلان عمومی میگردد.

سید عبدالرحمن حسینی افزود: به استناد مرکز آمار سازمان راهداری و حمل و نقل کشور از سال 1400 تا کنون کردستان کمترین نرخ حمل کالا را به نسبت میانگین کشوری دارد به طوری که علاوه بر اینکه به نسبت سایر استانها بالا نیست بلکه کمتر است.

وی اظهار کرد: بالا بودن هزینه حمل و نقل کالا در مرزهای کردستان برمی گردد به ضعف زیرساختها و بالا بودن زمان انتظار ترخیص کالا که راننده باید هزینه زمان انتظار را از صاحب بار اخذ نمایند.

حسینی اذعان کرد: ما موافق کرایه توافقی راننده و صاحب بار هستیم در غیر این صورت ناچار به اعمال تعرفه هستیم و این را بیان کنم که در آینده نزدیک بارنامه های کاغذی حذف شده و بارنامه الکترونیکی صادر میگردد که امکان هر نوع تخلف را از بین میبرد.

وی خاطر نشان کرد: تا سال گذشته دولت حمایتهای ویژه از کامیونها میکرد مثلا لاستیک و روغن ارزان قیمت در اختیار آنها قرار میداد اما امروزه خبری از این حمایتها نیست و کامیوندار همه این موارد را از بازار آزاد تهیه میکند.

این مقام مسئول در پایان اعلام کرد: ما از طرف خاصی حمایت نمیکنیم و با هر نوع تخلفی مقابله می نماییم و از همه افراد میخواهیم تا موارد مستند را به ما اعلام کنند تا در سریع ترین زمان برخورد قانونی اعمال گردد.

مسائل و مشکلات صاحبان صنایع و تولید کنندگان در خصوص بالا بودن هزینه های حمل و نقل در دستورکار کارگروه ویژه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قرار می­گیرد

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در پایان این نشست اعلام کرد: مسائل و مشکلات صاحبان صنایع و تولید کنندگان در خصوص بالا بودن هزینه های حمل و نقل در دستورکار کارگروه ویژه جهت نهایی کردن موضوع قرار خواهد گرفت و با انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل استان و انجمن صنفی رانندگان استان نیز به منظور احصاء مسائل و مشکلات این تشکل­ها و پیگیری مشکلات آنان مکاتبه و پیگیری­های لازم انجام خواهد شد.

 

 

برچسب ها :
خبر
پنجشنبه, 13 مرداد,1401
کد خبر :
1200
تاریخ انتشار :
پنجشنبه, 13 مرداد,1401
تعداد مشاهده :
420
زمان تقریبی مطالعه :
۵ دقیقه
دسته اخبار : تجارت بازرگانی

تصاویر این خبر


سایر مطالب


رویدادها

جدیدترین اخبار و رویدادهای دنیای اقتصاد

سامانه جامع آموزش
سامانه ایمیل اتاق
سامانه نشریات
سامانه رادیو مجازی
نظرسنجی
ارتباط با ما