استان تأکیید شد؛ برندسازی؛ نخستین گام به سوی جهانی شدن نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در نشستی هماندیشی که در خصوص برند و اهمیت برندسازی برای محصولات تولید استان برگزار شد خبر داد: به زودی همایش برندسازی از تولیدات استان برای دو حوزهی صنعت شامل لوازم خانگی و روشنایی (لامپهای کم مصرف) تولیدی شهرستانهای بانه و سقز برگزار می شود.
در نشست هماندیشی درخصوص برندسازی برای تولیدات و صنایع استان تأکید شد؛
برندسازی؛ نخستین گام به سوی جهانی شدن
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در نشستی هماندیشی که در خصوص برند و اهمیت برندسازی برای محصولات تولید استان برگزار شد خبر داد: به زودی همایش برندسازی از تولیدات استان برای دو حوزهی صنعت شامل لوازم خانگی و روشنایی (لامپهای کم مصرف) تولیدی شهرستانهای بانه و سقز برگزار می شود.
سیدکمال حسینی در این نشست و در جمع اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج، تولیدکنندگان لوازم خانگی و روشنایی، فعالین و نخبگان اقتصادی، جمعی از مدیران استانی و طراحان باسابقه استان، به اهمیت برندسازی اشاره کرد و گفت: در بیان اهمیت برند و برندسازی همین بس که بگوییم یک کالا یا صنعت برای عرضه بهتر، فروش بیشتر و تسلط بر بازرهای بزرگتر مثلا در کلاس ملی یا بینالمللی، نیازمند ارائه در قالبی مقبول و شایسته یا همان برندسازی است.
وی ادامه داد: ازطرفی اهمیت پرداختن به مسئلهی برندسازی و از طرف دیگر نیاز ملموس تولیدکنندگان لوازمخانگی و لامپهای کممصرف داخل استان به این مسئله، اتاق بازرگانی سنندج را بر آن داشت تا با همکاری ادارات دولتی مرتبط با این حوزه و سایر تشکلهای بخش خصوصی در پایان دی ماه سال جاری همایش برندسازی صنایع لوازم خانگی و روشنایی شهرستانهای بانه و مریوان را در بانه برگزار کند.
وی با مهم دانستن برندسازی به ارائه تعریفی از این مقوله پرداخت و تصریح کرد: برنسازی را میتوان فرآیند تشخیص نام، تصویر یا لوگوی متمایز و منحصربفرد از یک شرکت یا یک محصول و خدمت توسط مصرفکنندگان تعریف کرد که از طریق تبلیغات و کمپینهای مختلف با داشتن پیام و مضمونی ثابت صورت میپذیرد.
حسینی هدف اصلی برندسازی را ایجاد حضوری قابل توجه و برجسته در بازار برای شرکتها برشمرد و خاطرنشانکرد: برندسازی با ایجاد آگاهی در مورد شرکت و محصولات یا خدمات آن انجام شود و در نهایت جذب و حفظ مشتریان وفادار را رقم میزند.
حسینی گفت: امروزه با رشد فضای مجازی و اینستاگرام تقریباً تمامی کسبوکارها،حتی کسبوکارهای محلی و کوچک به اهمیت بازاریابی و تبلیغات پیبردهاند اما وقتی صحبت از برندینگ و برندسازی میشود، احساس میکنند که صرف کردن وقت، انرژی و پول در این حوزه تاثیر چندانی ندارد در حالی که اگر توجه کنیم درمییابیم در زندگی روزمرهی هرکدام از ما، هزاران برند دائماً در حال بازاریابی و تبلیغات هستند لذا اگر صاحب کسبوکاری بخواهد تبلیغات و بازاریابی نتیجهبخشی داشته باشد، در ابتدا باید تعیین کند که برند او چیست و چه تفاوتی نسبت به سایر برندها دارد؛ این همان چیزی که تحت عنوان برندینگ و برندسازی میشناسیم.
در ادامه نشست رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز به اهمیت برندینگ پرداخت و گفت: برندسازی موجب آگاهی و وفاداری مشتری و همچنین تمایز محصول و خدمت ارائه شده از رقبا و در نتیجه رقابتی شدن آن میشود که در بازارهای بزرگتر اهمیت این قضیه قالب لمستر است.
عابدین حمیدی اذعان کرد: دیگر مزایای برندسازی شامل معرفی محصولات و خدمات جدید، جذب سرمایه گذاران، به تصویر کشیدن کیفیت، جذب بهترین نیروی کار و ایجاد ارتباط عاطفی و حس تعلق خاطر به محصولی خاص در مشری میشود.
وی افزود: در بسیاری از موارد وقتی در خصوص برند و برندسازی صحبت میشود اکثراً اذهان به سمت صنعت میرود اما باید توجه داشت که از اصلیترین شاخههای برندسازی، برندسازی فرهنگی است.
وی ادامه داد: در دنیای مدرن ایجاد یک برند پیوند بسیار نزدیکی با مسئله فرهنگ دارد و بسیاری از برندهای بزرگ با تاکید بر برخی جنبههای فرهنگی مشخص توانایی تاثیرگذاری بر روی دامنه وسیعی از مشتریان را پیدا کردهاند.
حمیدی ادامه داد: یک نکته جالب در زمینه برندسازی فرهنگی مربوط به تمایزگذاری کارآفرینان، به ویژه کارآفرینان جوان، میان برندسازی و فعالیت فرهنگی است، در حقیقت امروزه برندسازی و فعالیت فرهنگی برندها از یکدیگر جدایی ناپذیر است و تمایز قائل نشدن میان این دو تا حدودی شبیه به یکسان انگاری بازاریابی و برندسازی است.
در ادامه مدیرکل صمت استان اظهار کرد: مقام معظم رهبری هر ساله مواردی را که به حوزه تولید مربوط است در قالب شعار سال به مسئولان گوشزد می نمایند و این نشان از توجه ایشان به تولید است، چرا که به فرمایش رهبری تنها راه نجات کشور، کاهش و کنترل تورم و مقابله با تحریم های ظالمانه و توجه به امر تولید است.
خلیقی با بیان اینکه همایش استانی برندسازی برای ۲ رسته لوازم خانگی و صنعت روشنایی مصرف در بانه برگزار می شود، افزود: شناساندن تولیدات استان به سراسر کشور ضروری بوده و این امر با برگزاری همایش ها و برنامه های این چنینی امکان پذیر است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضروری است، ادامه داد: متاسفانه در زمینه همکاری واحدهای دانش بنیان با واحدهای تولیدی آنگونه که باید کار نشده و ضعیف عمل کرده ایم و واحدهای صنعتی باید بر اساس دانش روز پیش بروند و بهره مندی لازم را در زمینه رشد تولید و توسعه واحدهای صنعتی داشته باشند.
خلیقی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ واحد تولیدی در زمینه لوازم خانگی و صنعت روشنایی در کردستان فعالیت دارند، یادآور شد: ۱۷ واحد آن در بانه، یک واحد در سنندج و ۸ واحد آن نیز در سقز فعال است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: ۱۵۰ واحد فنی مهندسی در کردستان پروانه فعالیت گرفته اند که ۱۰۰ واحد آن فعال بوده و در حال حاضر ۶۰ نفر نیرو و متخصص در آنها اشتغال دارند.
خلیقی با اشاره به اینکه ۶۵ واحد دانش بنیان در استان فعالیت دارند که ۴۰ واحد آن توسط صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کرده اند، گفت: در حال ۲۰ واحد دانش بنیان فعالیت خود را آغاز نموده که در این واحدها ۲۰۰ نفر نیروی ماهر در این واحدها اشتغال دارند.
سپس یکی از اساتید و فعالین باسابقهی حوزه طراحی و برندسازی به بیان وضعیت برندینگ در ایران و کردستان پرداخت و گفت: به تلاش زیادی نیاز نیست تا متوجه شویم برندسازی در کشور و استانمان وضعیت خوبی ندارد حتی در برخی صنایع، هیچ نام شناختهشدهای به چشم نمیخورد و اساساً، تلاشی برای آن صورت نگرفته است. در برخی حوزهها مثل کسبوکارهای آنلاین یا کالاهای زودمصرف، شرکتهای نامآشنایی داریم که جزو انتخابهای اول مردم به شمار میروند؛ اما متأسفانه در سطح بینالملل یا منطقه، خبری از آنها نیست یا بهخوبی معرفی نشدهاند.
کاوه خداکرمی ادامه : این مسئله باعث شده است تا با اتفاقات تلخی مثل پدیدۀ مارکدوزی در سطح داخل و خارج از کشور روبهرو باشیم. در این پدیده، تولیدکننده یا کسبوکار مالکیت محصول خود را از دست میدهد و خود، در سایه باقی میماند مثلا در داخل کشور، فروشندگان روی کالاها و تولیدات ایرانی برچسب خارجی میزنند تا بتوانند آنها را بفروشند یا به قیمتهای بالاتر عرضه کنند، در سطح خارجی آن هم محصولات ایرانی به کشورهای دیگر صادر میشوند اما برچسب دیگری روی این محصولات میزنند و به نام خود وارد بازارهای جهانی میکنند.
وی در ادامه عدم حمایت دولت را از بزرگترین چالشهای برندسازی در کردستان برشمرد و تصریح کرد: بخش بزرگی از اقتصاد کشور در اختیار دولت قرار دارد و سازمانها و نهادهای دولتی همیشه در صنعت یکهتاز بودهاند و فرصتی برای رقابت سالم فراهم نبوده است لذا دولت و مجموعههای وابسته به آن، هیچوقت نیاز به برندسازی را حس نکردهاند؛ به همین دلیل، اهمیت حفظ و حمایت از برندهای کشور بهخوبی درک نشده است و برنامههای سفتوسخت و مناسبی در این راستا وجود ندارد.
خداکرمی در ادامه عدم ثبات در شرایط اقتصادی کشور، تفکر سنتی برخی مدیران، تمرکز بر نرخ تبدیل بهعنوان شاخص عملکردی (KPI)، کیفیت پایین محصولات و خدمات، نبود آموزش صحیح و عدم اعتماد مردم را از دیگر چالشهای برندسازی در استان کردستان برشمرد.
سپس حاضرین در جلسه هرکدام به بیان دیدگاههای خود در این باره پرداختند که چکیده این مطالب ببه شرح ذیل است: برندسازی در کشورمان موجب توسعۀ اقتصادی و صنعتی کشور میشود و زیرساختهای حضور آن را در بازارهای جهانی فراهم میکند از طرفی، تلاش برای ساخت هویت باعث میشود کیفیت محصول یا خدمت کسبوکار افزایش یابد، اعتماد مردم جلب شود و خرید کالا تداوم پیدا کند. رابطۀ عاطفی عمیقی با مشتریان شکل میگیرد و این ارتباط، آنها را در شرایط بحرانی هم در کنار شرکت نگه میدارد. در چنین شرایطی، در چرخۀ اقتصادی کشور باقی میماند.
از آن گذشته اگر کسبوکارها بتوانند وارد بازار صادرات شوند: روابط پایدارتری با کشورهای منطقه و جهان ایجاد میشود، سرمایهگذاران خارجی برای ورود به بازار ایران ترغیب خواهند شد، به رقابتهای بینالمللی و منطقهای راه پیدا میکنند، با علم روز و تحولات تجارت جهانی همراه میشوند، دیگر در همۀ کشورها، مالک محصولات خود خواهند بود و کشور به یک قطب تجاری و قدرت نرم تبدیل خواهد شد.
اقتصادهای بزرگ زمانی شکوفا شدهاند که نامهای بزرگی را ایجاد کرده و به بلوغ رساندهاند. این در حالی است که تعداد این شرکتها و نامهای بزرگ در کشورمان بسیار کم است؛ بنابراین، برای کسب سهم بیشتری از بازار جهانی نیازمند برندسازی هستیم.
برندسازی شخصی(Personal Branding)؛ همان طور که از یک کسبوکار یا محصول برندی میسازیم که نهتنها شناختهشده است، بلکه اعتبار در بین مخاطبان دارد و از آن بهعنوان یک نام تجاری مطمئن یاد میکنند، برندسازی شخصی نیز همینگونه است. در پرسونال برندینگ، شما روی خودتان کار میکنید و مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کنید، پیشرفت و ارتقای خودتان است.
در پرسنال برندینگ، نام شماست که بهعنوان برند شناختهشده میدرخشد و در بین مخاطبان اعتبار کسب میکند. ضمن اینکه برندسازی شخصی باعث میشود مانند برندسازی تجاری درآمد شما از نام و اعتبار برندتان باشد.
شما میتوانید با برندسای شخصی ذهنیت مخاطبان را نسبت به خودتان هدایت کنید و روی آنها نفوذ داشته باشید. ضمن اینکه مانند برندهای تجاری میتوانید برای خودتان نام و نشان تجاری، داستان برند و حتی هویت بصری و سازمانی داشته باشید.
یک هویت مشخص و بهیادماندنی، باعث میشود در تصمیمگیری افراد اثر بگذارید؛ چون آنها نام شما را میشناسند و به شما اعتماد میکنند.