اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی سنندج

اقدامات لازم برای تسهیل تجارت در باشماق انجام نمیشود.

تا دیر نشده راهکارهای تسهیل و توسعه تجارت در باشماق را اجرا کنید

نشست کارگروه کارشناسی بررسی مشکلات مبادلات تجاری در مرز باشماق با هدف تدوین راهکارهای پیشنهادی به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در مرز بین المللی باشماق مریوان برگزار شد.

اقدامات لازم برای تسهیل تجارت در باشماق انجام نمیشود

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اعلام خبر کاهش صادرات از مرز باشماق گفت: بر اساس آمارهای رسمی میزان صادرات از باشماق 40 درصد کاهش یافته است که این موضوع سبب آسیب دیدن توسعه اقتصادی کشور و خسارت به رونق بخشی به اقتصاد کردستان میشود و ضرورت دارد تا متولیان مدیریت کشور راهکارهای پایان دادن به این رویداد را اعمال کنند.

محمد دلسوز اخگر افزود: بیش از 10 سال است که فعالان بازرگانی استان مشکلات و موانع تسهیل صادرات مرز باشماق را به مسئولان میگویند اما تا کنون اقدامات لازم برای رفع این موارد انجام نشده که تداوم این روند موجب خروج این مرز از معادله تجاری کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخی از عوامل این شرایط به طرف عراقی برمیگردد اما بیشترین آن به نوع تعامل نهادهای مرتبط با رفتار داخلی است که از جمله این موارد میتوان به پایشهای مستمر و غیر ضروری توسط نیروهای هنگ مرزی، دیپ زنی سوخت در نقطه صفر مرزی، نداشتن خدمات انبار داری، فعالیت اراذل و اوباش و ضعف زیرساختهای عمرانی و الکترونیکی اشاره کرد.

پایش کالاهای صادراتی بر عهده گمرک جمهوری اسلامی است نه هنگ مرزی

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در خصوص هدف از تشکیل این نشست گفت: در پنجاه و یکمین نشست شورای گفتگوی استان مصوب شد که دو موضوع پایش کامیون های حامل کالاهای صادراتی توسط نیروهای محترم هنگ مرزی و پایش وسایط نقلیه(دیپ زنی) در محوطه پایانه مرزی باشماق مریوان توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مورد بررسی و پیگیری کارشناسی قرار گیرد و راهکارها و پیشنهادات مربوطه تدوین و جهت تصویب در صحن علنی شورا مطرح گردد. 

ارسلان فداکار افزود: فعالان اقتصادی بر این باورند که پایش بار توسط نیروهای محترم هنگ مرزی سبب تاخیر در ارسال کالا به بازار هدف، آسیب دیدگی کالای شکستنی و فاسد شدن محصولات کشاورزی و لبنی شده و زیان مالی بر بازرگانان وارد میکند، این در حالی است که پایش کالاهای صادراتی و تطبیق آن با اظهارنامه های تجاری بر عهده گمرک جمهوری اسلامی است نه هنگ مرزی.

وی خاطر نشان کرد: فعالیت اراذل و اوباش در مرز باشماق سبب رویگردانی تجار از فعالیت در این مرز شده زیرا این افراد اقدام به ارسال غیر مجاز بار به آنسوی مرز میکنند.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در خصوص دیپ زنی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز افزود: با توجه به بررسی های به عمل آمده و اظهارات فعالین اقتصادی در مرز یکی از مهمترین عوامل ایستایی در مرز و صف های طولانی کامیون های حامل کالاهای صادراتی دیپ زنی و توقف کامیون های عراقی جهت سوختگیری در جایگاه سوخت شرکت نفت است که در این راستا باید راهکارهای اجرایی لازم ارائه شود. 

بارها  موفق به کشف کالای قاچاق از محموله های صادراتی شده ایم

نماینده هنگ مرزی با تاکید بر قانونی بودن اقدامات این نهاد گفت: بارها ما موفق به کشف کالای قاچاق از محموله های صادراتی شده ایم که اگر بازدید نمیکردیم قطعا قاچاق میشد، برای نمونه اشاره میشود به وجود بنزین در بار لبنیات.

سروان کیانوش جعفرپویان در ادامه اظهار کرد: ما علاقه به بازدید و پیاده سازی بار نداریم اما وقتی که وجود کالای قاچاق در بارها دارای سابقه است و گزارشات درست از وجود این بارها به دست ما میرسد چاره ای جز بازدید نداریم.

وی اذعان کرد: برخی مواقع دستگاه «ایکس ری» کار نمیکند و برای اطمینان از نبود کالای قاچاق باید بارها را بازرسی کنیم.

جعفرپویان افزود: برخی از افراد اراذل و اوباش کارشان به جایی رسیده که ماموران مرزبای را هم تهدید میکنند و باید برنامه ای برای حل این مشکل اجرا گردد.

تنها راه عبور از این موانع و مشکلات اجرای مدیریت واحد در باشماق است

مدیرکل گمرک باشماق مریوان با تاکید بر ضرورت اجرای مدیریت واحد گفت: تنها راه عبور از این موانع و مشکلات اجرای مدیریت واحد در باشماق است که از استاندار محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا اجرای آن را در دستور کار قرار دهند.

فرید حق پناه افزود: بارها حضور اراذل و اوباش در مرز باشماق را مطرح کرده ایم اما تا کنون هیچ اقدامی برای پایان دادن به این مشکل انجام نشده، مرز جای تجارت است نه قاچاق، باج گیری و چاقوکشی که بهترین راه برای مقابله با این افراد ایجاد ایستگاه ایست و بازرسی و جلوگیری از ورود بار و افراد غیر مرتبط و غیر مجاز است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت انبارهای عمومی با افراد غیر نظامی نمیتواند امنیت را تامین کند و نیاز است تا قراردادی با هنگ مرزی و نیروی انتظامی ببندد تا از افراد نظامی در این زمینه استفاده شود.

حق پناه تصریح کرد: پایش بار و دیپ زنی در نطقه صفر مرزی قابل قبول نیست زیرا موجب هدر رفت زمان و وارد شدن آسیب به محموله های صادراتی میشود بنابراین باید نهادهای متولی به بازرسی در داخل مرزی قناعت کنند.

وی اظهار کرد: براساس قانون کار بازرسی از بارها بر عهده گمرک است نه مرزبانی و بازرسی مجدد توسط آنها مغایرت قانونی دارد و ما از مرزبانی میخواهیم تا موارد مشکوک و گزارشات را در موعد مقرر به ما اعلام کنند تا اقدامات بازدارنده را اعمال کنیم، این را بدانید که ایران عضو کنوانسیونهای بین المللی تجارت است و این رفتار بر خلاف تعهدات کنوانسیونی کشور است.

وی افزود: تا چند سال قبل ایران بزرگترین تامین کننده لبنیات عراق بود اما سخت گیری در ترخیص بار و فاسد شدن محصولات سبب شد تا این فرصت را از دست دهیم و عربستان بدون داشتن تولید داخلی و با استفاده از تولیدات خارجی جای مار بگیرد.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان در پایان مصوبات این نشست را با توجه به موافقت دستگاههای اجرایی، هنگ مرزی و فعالین اقتصادی حاضر در نشست به شرح زیر اعلام کرد: 

  • گشت ثابت 24 ساعته در ضلع شرقی مرز بین المللی باشماق مریوان توسط نیروهای محترم انتظامی، هنگ مرزی به منظور حفاظت و حراست از مرز و جلوگیری از ورود اقلام قاچاق از دیوار پیرامونی مرز مستقر شود.
  • ایجاد ایست و بازرسی در جاده منتهی به مرز باشماق ترجیحاً سه راهی چشنی‌آباد در راستای اجرای نمودن مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۴ شورای تامین استان به منظور جلوگیری از تردد تویوتا و خودروهای حامل سوخت قاچاق به مرز و گازوییل فروشان به مرز بین‌المللی باشماق .
  • اجرایی نمودن ماده ۱۲ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس محترم شورای اسلامی به منظور تسریع و تسهیل در انجام صحیح فرآیندها و تشریفات گمرکی حامل‌های تجاری در مرز بین المللی باشماق مریوان.
  • اجرایی نمودن ماده ۹ دستورالعمل کارویژه مرز شورای امنیت کشور در خصوص تفکیک وظایف و مسئولیت ادارات در امر پایش و بازرسی محمولات تجاری و وسائط نقلیه و عدم انجام موازی کاری و عدم دخالت در امورات و وظایف تعریف شده دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز.
  • افزایش جایگاه‌ عرضه سوخت(از یک به سه) به ناوگان عراقی حامل کالاهای صادراتی ایرانی در محوطه تخلیه و بارگیری توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کردستان و نیز افزایش تعداد و ظرفیت اسمی نازل‌های مربوطه و جانمایی صحیح آنها به منظور تسریع در ورود و خروج حامل‌های عراقی مزبور. 
  • اقدام لازم توسط شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی شعبه مرز باشماق جهت انعقاد قرارداد با پلیس امنیت اقتصادی و یا مرزبانی به منظور حفاظت و حراست از کالاها و حامل‌های تجاری و مستحدثات موجود در مرز بین المللی باشماق.